Copyright Michael van Oosten
Phone: 0031(0)655574636
Fleetshield maakt
van een eenvoudige wand
onderwerp van
gesprek bij TE Connectivity
TE
Connectivity wilde van zijn klantontvangstruimte een belevingsruimte maken voor
bezoekers. Met die wens als uitgangspunt deed Fleetshield de suggestie een
extra informatielaag aan de wand toe te voegen via ‘augmented reality’.
Daarnaast realiseerde Fleetshield boven de wand een virtueel plafond dat
suggereert dat je naar buiten kunt kijken. Een eenvoudige wand kwam hierdoor
visueel tot leven en werd onderwerp van gesprek tijdens ontvangsten.
Als producent van connectoren vervult TE
Connectivity wereldwijd een toonaangevende rol in de snel veranderende
technologische markt. Willy Rietveld, directeur Global Fiber Optics & EMEA Engineering bij TE
Connectivity: “Wat betreft de wand hadden we twee
belangrijke wensen. We wilden laten liet zien wat we hier doen en hoe
vernieuwend we wereldwijd zijn. Daarnaast wilden we een ‘Ik Hou van Holland’-uitstraling.
Juist omdat we bij TE Connectivity zorgen voor innovaties waar we als
Nederlanders trots op mogen zijn. Hoewel we verschillende partijen hebben
gevraagd om een voorstel te doen voor de wand, wisten we eigenlijk vanaf het
begin dat er maar één partij was die ons hierbij het beste kon helpen:
Fleetshield.”
Oog
voor wensen
Rietveld vervolgt: “Voor wanden elders in
het pand hadden we al prettig samengewerkt met Fleetshield. Ze zijn ervaren en
weten wat ze doen. Bovendien spelen ze als geen ander in op wensen van een
organisatie. De grootste uitdaging bij dit project was om dat wat wij in ons
hoofd hadden op de wand te krijgen. Daarom zijn er een paar ontwerprondes
geweest. De derde was ‘spot on’.” Zijn collega Emmanuelle Vervoort, manager Product
Development Engineering bij TE Connectivity, vult hem aan: “Het
mooie van Fleetshield is dat gedurende het hele proces de wensen van ons als
opdrachtgever voorop blijven staan. Voor een verrassingseffect wilden we
bijvoorbeeld ‘augmented reality’ gebruiken. Fleetshield maakte dit mogelijk
door hiervoor samen te werken met een specialist uit hun netwerk.”
Eén
wand, twee informatielagen
Vervoort
beschrijft enthousiast de ruimte: “De eerste
helft van de wand is donker en heeft een industriële uitstraling. Voor dit deel
presenteren we toonaangevende nieuwe producten. Op dit moment zijn dat bijvoorbeeld
connectoren voor grote datacenters. Het tweede deel van de wand heeft het
gewenste ‘Ik hou van Holland’-karakter. Dankzij ‘augmented reality’ heeft
Fleetshield een extra laag over de beelden op beide wanddelen heen kunnen
leggen. Zodoende verschijnen er bijvoorbeeld ineens twee zendmasten die naar
elkaar seinen in het Hollandse landschap als je de
camera van je iPad op de wand richt.”
Ook
praktisch
Naast de verrassende uitstraling
waardeert TE Connectivity nog twee belangrijke eigenschappen van Fleetshield
folie. Ten eerste dat de folie gemakkelijk te vervangen is, zonder
beschadigingen of lijmresten op de achtergrond achter te laten. Vervoort: “Wij
willen de afbeeldingen na verloop van tijd kunnen wisselen. Niets is immers zo
veranderlijk als de wereld van de techniek.” Ten tweede beschermt Fleetshield
folie de wand direct tegen schade. “Er komen heel wat mensen met attachékoffers
langs de wand”, benadrukt Rietveld. “Zonder de folie zou de wand al snel onder
de strepen en deuken zitten. Als er nu een keer tegenaan gestoten wordt,
gebeurt er helemaal niets.”
Buitenlandse
vestigingen volgen
Rietveld over het resultaat: “We zijn dik
tevreden. De ruimte is in één klap van haar stoffige karakter verlost. Onze
klanten, het hoger management en de 52 optical engineers die hier werken vinden
het stuk voor stuk geslaagd.” En het enthousiasme van TE Connectivity blijft
niet tot onze landsgrenzen beperkt. “Door onze vestigingen in België en Engeland
is zelfs gevraagd of we bij hen niet hetzelfde konden doen. Voor Fleetshield
bleek dit geen enkel probleem te zijn. Dat gaat dus gebeuren”, besluit
Rietveld.
Voor de realisatie van de wand in de klantenontvangstruimte
van TE Connectivity werkte Fleetshield nauw samen met de “augmented reality”-specialisten
van Crozzroads en vormgevingsbureau Bright Up in Amsterdam.